torsdag 23. april 2015

Et besøk på bibliotek for kriminologi og rettssosiologi

Jusstudentene er svært travle før eksamen. Det er ikke så greit å mase på studenter som ønsker å bruke tida så effektivt som mulig, og jeg har kommet til at det lureste antagelig er å utsette intervjuer til semesterstart etter sommeren. Dermed beveger jeg meg ut av Domus Bibliotheca inntil videre. Juridisk bibliotek har mange underavdelinger, og i dag har jeg tatt turen til Domus Nova ved St.Olavs plass som blant annet huser bibliotekets læringssenter og Bibliotek for kriminologi og rettssosiologi. En annen verden.

Mine tidligere minner fra dette trekantede huset er fra den gangen helserådet lå her og jeg skulle ta tuberkolosetest etter en Asia-tur. Nå tok jeg heisen opp i 7. etg. og fant døra til biblioteket. Her er det helt stille. Mellom hyllene sitter det kun et menneske ved de få arbeidsplassene som finnes her, og det er ingen bak skranken, bare et skilt som sier at de som trenger hjelp må henvende seg i Domus Bibliotheca.

Jeg finner meg en plass og tenker at dette er i hvert fall en bra plass å jobbe med god arbeidsro, og hvorfor i alle dager er det ikke flere folk her? Det er en innbydende sittegruppe i hjørnet ved skranken, og jeg er spent på om det vil dukke opp noen i løpet av dagen. Med hustak til utsikt i stedet for vårlige Karl Johan er det lite distraksjoner, og jeg tenker jeg blir sittende her i dag for å få gjort unna litt forskjellig skrivearbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar