fredag 24. april 2015

Domus Nova - læringssenteret

Inngangen til Domus Nova (bilde fra bibliotekets sider)
I dag har jeg tatt plass i Læringssenteret i Domus Nova - også dette en del av Juridisk bibliotek. Her er det en pensumsamling, betjent skranke, kollokvierom, kopimaskin, skrivere og mengder av arbeidsplasser med og uten pc. Her har det vært travelt alle gangene jeg har vært her, og nå rett før eksamen er det en litt hektisk stemning. Studentene sitter med sine tjukke lovsamlinger fulle av merkelapper, oppslåtte bøker, macer og vannflasker. I kollokvierommene sitter det flere grupper, og jeg kjenner eksamensstemningen siger på meg og - det er nesten så jeg skulle ønske jeg hadde en eksamen å lese til jeg og.


Læringssenteret. Foto: Fredrik Hovind Juell
(bilde fra bibliotekets blogg)
Domus Nova er navnet Universitetet har gitt bygget som tidligere huset Helserådet. Universitetet leier bygget som blant annet huser hele Institutt for kriminologi og rettssosiologi, kontorer for ansatte fra ulike institutt, lesesaler, og, i andre etasje, Læringssenteret. På grunnplanet er det en stor cafe, men den har vært stengt alle gangene jeg har vært her. Innenfor det samme lokalet ligger også en avdeling av Akademika, og det er flere kollokvierom med inngang fra cafeen også. Man har med andre ord gjort så godt man har kunnet med et bygg som ikke egentlig er bygd til formålet. Det er lavt under taket, dårlige lysforhold, ikke særlig god luft når det er fullt og det har vært problemer av ymse slag gjennom årene, noe denne Universitas-artikkelen forteller. Her står det også at mange av jusstudentene flykter til Blindern for å jobbe der, og det merkes jo i Georg Sverdrups hus. I dag er det imidlertid nok av folk her i Domus Nova også.

Med fakultetet spredt rundt i sentrum i bygg med dyre leieavtaler, er det ikke rart at Juridisk fakultet har planer om samle det hele i ett nytt bygg. De siste planene har vært et bygg på 13 etasjer ved Tullinløkka, der hvor Tronsmo er nå. Biblioteket skal også flytte, og bibliotekarene ser fram til å få lokaler hvor man ikke er like begrenset av gammel arkitektur som i Domus Bibliotheca. Det blir spennende å følge med.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar