tirsdag 24. mars 2015

Første dag på feltarbeid!

I dag har jeg gått opp trappene til ærverdige Domus Bibliotheca som feltarbeider for første gang. Jeg har ikke vært i Juridisk bibliotek før, og det er en strålende dag å gjøre det for første gang. Sola skinner, Karl Johan er full av liv og det kjennes som en bra kontrast å gå inn i det flotte bygget og finne seg en plass å sitte mellom bokhyllene. Leseplassen jeg fant meg har vindu ut mot Karl Johan, det er stille, og det kjennes ut som et godt sted å lære. Jeg gleder meg til å ta fatt!

Prosjektet mitt fokuserer på biblioteket som sted, på hvordan steder skapes av menneskers bevegelser og erfaringer i rommet og deres samspill med det materielle: arkitekturen, bøkene, skrankene, hyllene osv. Jeg skal ta utgangspunkt i Juridisk bibliotek ved Universitetet i Oslo. Til å begynne med kommer jeg til å gjøre meg kjent med det fysiske biblioteket: På hovedbiblioteket og kanskje på noen av filialene. Seinere, etter påske en gang, skal jeg finne folk å snakke med. 

Men altså: første side av feltnotatboka er påbegynt:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar