fredag 29. mai 2015

Deltagende observasjon på biblioteket: Privatlivets fred


Deltagende observasjon på biblioteket er delvis veldig behagelig og lett, delvis vanskelig. Det er lett å sitte og lese, notere og dagdrømme med blikket festet mot vinduet, men det er overraskende vanskelig å kaste selv raske blikk på folk. Inntrykket mitt fra forrige feltarbeid på bibliotek av at folk skjermer seg på usynlige og kanskje ubevisste måter, forsterkes her på UB. Kanskje fordi det er stillere her enn på biblioteket på Furuset, og fordi studentene ser ut til å jobbe enda mer konsentrert? Mine forsøk på å observere føles derfor mye mer invaderende her enn for eksempel da jeg hang rundt på offentlige steder i Paris (se min forrige prosjektblogg).

Første dag i felten gjorde jeg en idiotisk nybegynnertabbe for et biblioteksfeltarbeid.
Jeg valgte en pult midt i feltet av leseplasser. For å få telt og kategorisert etter kjønn (enorm overvekt av unge kvinner, forøvrig) og aktivitet (liten overvekt av laptopbruke, mac, for å være presis, framfor boklesere) måtte jeg snu meg, og da føltes det som om denne malplasserte bevegelsen min varte og rakk i det uendelige. The natives sitter ikke sånn. Til nød snur de litt på kroppen og lar blikket hvile ut av vinduet, men hvis det setter seg noen i synsfeltet justerer de hodet raskt. Jeg merker at det føltes skummelt å bli tatt i å glane på andre og det de holder på med. Jeg brøt meg inn i deres skjermete, private sone. Hva om jeg visste at de skrev ned det jeg så i notatboken min også? Tanken gjør meg engstelig.

Rett til privatliv er en sterk rettighet, og bevisstheten rundt den er sannsynligvis økende med mobilkameraer og CCTV overalt. På leseplassene universitetsbiblioteket føltes den ekstra sterk. Neste gang skal jeg undersøke om jeg føler meg like ille til mote i andre, mindre stille deler av lokalet.


For ordens skyld vil jeg gjøre oppmerksom på at ingen på UB trenger å engste seg for å bli observert og utlevert, hverken her på bloggen eller i forskningsprosjektet forøvrig. Alle som deltar blir informert på forhånd, spurt om samtykke og fullstendig anonymisert i prosessen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar